HUR KAN VI HJÄLPA?
Här finns svar på våra vanligaste frågor. Om du inte hittar svar på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss via vår chatt eller mail.
Följande allmänna köpvillkor (”Villkor”) gäller vid beställning av varor via www.polarnopyret.se (”Webbplatsen”). Polarn O. Pyret AB ("Polarn O. Pyret" eller "vi") har adressen: Hälsingegatan 40 7TR, 113 43 Stockholm, Sverige. Telefonnummer +46 (0)8 731 88 00.
Organisationsnummer: 556235-7383.
Momsregistreringsnummer: SE556235738301.
Senast uppdaterad: 2023-09-25
Innehållsförteckning
Polarn O. Pyret är den säljande parten och erbjuder produkter inom barnmode. Som kund kan du välja att handla i våra butiker eller beställa hem varor via Webbplatsen. Beställningar genomförda på Webbplatsen levereras i enlighet med de leveransalternativ som framgår på Webbplatsen.
Dessa Villkor gäller för dig som privatperson som gör en beställning på Webbplatsen i Sverige.
När du slutför din beställning på denna Webbplats godkänner du dessa Villkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.
Polarn O. Pyret förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa Villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpvillkoren före ett köp. De Villkor som du godkände vid tiden för dit köp gäller dock alltid för det köpet. Den senaste versionen av Villkoren finns alltid publicerad på vår Webbplats.
De betalningsmetoder som vi använder framgår på Webbplatsen. I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.
I samband med att du gör ett köp hos oss godkänner du Klarnas villkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt.
Sedan när du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Du kan fritt välja något av betalningsalternativen såsom direktbetalning via bank, faktura eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera över tid. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.
All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.
Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:
- Direktbetalning
- Delbetalning
- Kortbetalning
- Faktura
- Swish
I butik erbjuder vi följande betalsätt:
- Kortbetalning
Presentkort:
Våra presentkort kan du lösa in både i butik och online genom att ange ditt presentkortsnummer i kassan. Du väljer själv hur stort belopp av ditt presentkort du vill använda. Läs mer om presentkort.
Betala med bonuscheck:
Din bonusutbetalning är personlig och har du en bonusutbetalning som du vill använda vid ett köp, så gör du det genom att identifiera dig i butik eller logga in online. Din bonus är laddat på ditt medlemskap och kan nyttjas vid ett köptillfälle i butik eller online. Hela beloppet dras vid samma tillfälle och kan varken helt eller delvis omvandlas eller växlas till kontanter.
Efter slutförd beställning på Webbplatsen skickas en orderbekräftelse automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta vår kundservice. Observera att orderbekräftelsen enbart är information om att vi börjar behandla din order. Vi kommer att skicka dig en leveransbekräftelse så snart produktens tillgänglighet har bekräftats och varan kan levereras. Först när du har fått en leveransbekräftelse från oss har ett bindande avtal ingåtts.
I samband med att din beställning skickas från vårt lager skickas en leveransbekräftelse till den mailadress du angav vid beställningen, där du ser vilka varor som kommer levereras till dig. Om en vara har tagit slut i lager får du information om det i leveransbekräftelsen och beloppet för den uteblivna varan återbetalas automatiskt via Klarna.
Var noga med att spara leveransbekräftelsen som fungerar som ditt kvitto vid retur i butik.
Från denna Webbplatsen levererar vi endast din beställning inom Sverige, för beställning till annat land gå till Polarnopyret.com.
Leveransen sker i enlighet med valt leveransalternativ i kassan. Vi erbjuder för närvarande leverans till ombud, leverans till brevlåda, personlig hemleverans eller leverans till någon av våra fysiska butiker. OBS att alternativen vi kan erbjuda varierar något beroende på var i landet du bor eller hur mycket varor du handlat. Vilka leveransalternativ som finns och om det finns några begränsningar för din leverans anges i kassan. Vi levererar för närvarande inga beställningar till Åland.
Vi förbehåller oss rätten att vägra bearbeta beställningar vid misstanke om bedrägeri. Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas.
4.1 Frakt
I kassan visas tillgängliga fraktalternativ baserat på vilket postnummerordern ska levereras till. Kostnad för frakt samt leveranstid presenteras i kassan vid respektive tillgängligt leveransalternativ. Om din varukorg har ett varuvärde över 599 kr efter rabatter eller om du är VIP medlem finns alltid minst ett alternativ med fri frakt. Hämta i butik har alltid fri frakt, dessa order samlevereras med vår butikspåfyllnad och kan därför ta några dagar extra jämfört med övriga fraktalternativ.
I din leveransbekräftelse finns en spårningslänk vilken kan användas för att söka efter paketet på transportörens hemsida, du kan också välja att ladda hem Appen "Mina Paket", där kan du spåra paket från oss och från hundratals andra e-handlare i en och samma app. Vid leverans av beställningen till utlämningsstället aviseras du via sms till det mobilnummer som angavs vid genomförandet av köpet. Vid valet ”Hämta i butik” saknar vi möjlighet till spårning.
Upphämtning av paket hos ombud sker i enlighet med vald speditörs villkor, normalt uppger man försändelse ID samt uppvisar legitimation för att hämta ut ett paket. Ombud visar bådas giltiga legitimation.
Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället.
Leveranser till brevlåda erbjuds endast under vissa varuvärden. Om paketet är för stort för att leverera i din brevlåda kan det hängas på dörren, eller i vissa fall istället levereras till ett ombud.
Polarn O. Pyret ansvarar inte för paket som via kunds godkännande lämnats utanför dörren eller i brevlåda. Exempel på detta är budleveranser där kund aktivt valt att paketet ska lämnas utanför dörren eller leveranser till brevlåda (som vid stora paket även kan hängas på dörren).
4.2 Hämta i butik
Vid leveranssättet ”Hämta i butik” levereras beställningen utan kostnad till valfri butik i Sverige.
Dessa order samlevereras med vår butikspåfyllnad. Leveranstiden kan variera beroende på var i landet butiken finns, det beror på att butikerna inte får leveranser från vårt lager varje dag. Normal leveranstid för varor som finns i lager sker inom fyra (4) till sju (7) arbetsdagar.
Du får avisering till din angivna mailadress när din beställning finns att hämta i butiken. Vid upphämtning av paket krävs att du uppvisar giltig legitimation. Ombud visar bådas giltiga legitimation.
4.3 Försening och delleverans
Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck (ex. vid jultid, rea/erbjudanden) samt vid omständigheter vilka vi inte råder över.
Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning.
4.4 Outlöst paket
Ditt paket ligger kvar i 14 dagar i butiken eller hos vald transportörs utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet efter 14 dagar skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Polarn O. Pyret rätten att debitera dig en administrativ kostnad på 100 SEK för returfrakt och hanteringskostnader.
4.5 Priser
Vid beställning via Webbplatsen är det Webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på Webbplatsen anges i SEK och inkluderar gällande moms, vilket i dagsläget är 25%. Fraktavgift kan tillkomma på ordern i enlighet med våra fraktvillkor.
Om priset eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktigt och du insåg eller borde ha insett detta, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet.
4.6 Åldersgräns
Försäljning sker endast till privatpersoner över 18 år. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag.
Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på distans. Ångerfristen börjar löpa från den dag du eller en person på uppdrag av dig hämtar varan eller mottar den. Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka när du har handlat på Webbplatsen.
Hos oss på Polarn O. Pyret har du utöver ångerrätten bytesrätt i 30 dagar på alla köp online och i våra butiker. Bytesrätten innebär att du har rätt att byta en vara oavsett om du handlat på Webbplatsen eller i någon av våra butiker. Om du köpt en vara online och vill byta ett eller fler av dessa plagg, så kan du genomföra detta byte i butik. Alternativt att du gör en retur till lagret på dessa plagg och lägger en ny beställning online. Då tillkommer retur- och fraktkostnader.
Vi erbjuder full retur- och bytesrätt (”Öppet Köp”) på alla varor, inklusive reavaror i 30 dagar.
Ångerrätt
Om du vill utöva din ångerrätt inom 30 dagar från köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Vi har dock rätt att dra av ett belopp med vilket produktens värde har minskats om du eller dina barn har använt produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion, t.ex. utöver att prova plagget. Sådant avdrag görs enligt produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet.
Bytesrätt
Om du vill använda din bytesrätt inom 30 dagar från köp via Webbplatsen eller i någon av våra butiker ska varorna vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, smutsats ner, tvättats eller använts (annat än för att prova varan) för att du ska kunna använda din bytesrätt. En icke godkänd retur som skickats till vårt lager returneras till dig som kund. Denna returfrakt debiteras dig som kund.
Ånger- och bytesrätt gäller inte för:
(1) varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd); eller
(2) varor som har en bruten försegling eller plombering och som inte är lämpliga att lämna tillbaka på grund av hälso- och hygienskäl (exempelvis underkläder och badkläder)
Såhär utövar du din ångerrätt eller bytesrätt
5.1 Retur i butik
Du har alltid möjlighet att returnera varor köpta på Webbplatsen i våra fysiska butiker. Ta med din vara och leveransbekräftelsen som du fick till din e-postadress från oss när du genomförde ditt köp till någon av våra butiker. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. Vid retur i butik betalar du inga avgifter och du kan även byta din vara till en annan. Om ditt köp är gjort via Ipad i butik, så behöver du också göra din retur i butik.
5.2 Retur till lager
Om du vill returnera en eller flera varor till vårt lager är returavgiften 45 SEK, för VIP utgår ingen returavgift. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.
Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste ombud. Vi rekommenderar att du sparar inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.
5.3 Återbetalning
Om du gör en retur i butik så blir du återbetald på samma sätt som när du slutfört din order från hemsidan.
Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du här. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift. Om du använder din ångerrätt kommer vi att återbetala kostnaden för vår standardfrakt, men inte eventuell mellanskillnad på grund av att du valt ett dyrare fraktalternativ än vår standardfrakt.
Du kommer att få din återbetalning inom 14 dagar från den dag som du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den.
Om du har använt bonus som betalningsmetod på hela eller delar av ditt köp, blir poängen återinsatt på ditt medlemskap.
Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.
Som konsument har du enligt lag tre års reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från Polarn O. Pyret butik eller webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två månader anses alltid som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.
Du kan reklamera din vara i butik eller genom att skicka tillbaka varan till vårt lager:
(1) En reklamationsförfrågan görs med fördel direkt i någon av våra butiker, där vi enklast och snabbast kan bedöma din reklamationsförfrågan. Vid reklamation i butik tar du med dig din vara och kvitto på det plagg som du vill reklamera. Har du köpt plagget online, så är det kvitto/faktura från Klarna som gäller som kvitto. I första hand försöker vi reparera plagget. Om varan inte går att reparera inom skälig tid eller om plaggets egenskaper inte kan bibehållas, blir du kompenserad med ett nytt plagg eller återbetald enligt gällande konsumentköplag.
(2) Vid en reklamationsförfrågan till vårt lager ber vi dig att i första hand kontakta kundservice och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Vid en godkänd reklamation, ska plagget alltid returneras till vårt lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid reklamation.
När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Polarn O. Pyret förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Du kan kontakta ARN genom deras hemsidan eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm. Som konsument kan du även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når här.
Mitt plagg är inte en reklamation, men jag önskar att få mitt plagg reparerat:
Skador på kläder orsakad av användaren, bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning ingår inte i reklamationsrätten. Däremot har du som kund möjlighet att få ytterplagg från Polarn O. Pyret lagade av oss. Läs mer om PO.P Repairs.
Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.
Vid felaktig prismärkning på plagg i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.
Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara allmänna strejker, pandemi, transportstörningar eller andra händelser utanför vår kontroll oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partners.